Projektek
Erasmus+ 2023-1-HU01-KA121-VET-000124439 - Tanári mobilitás
KISKUNHALASI SZC KISKUNFÉLEGYHÁZI KOSSUTH LAJOS TECHNIKUM, SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM
Az Európai Unió
támogatásával
Projektszám: 2023-1-HU01-KA121-VET-000124439
Projekt címe: Nemzetközi Kapcsolatok és nyelvi Fejlesztés Professzionális Nevelőknek
Időpont: 2024. október 21- 2024. október 27.
2024. október 21-27. között a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum oktatói közül iskolánkból 13-an vehettünk részt egy tartalmas szakmai úton a görögországi Platamon városában az Erasmus+ tanári mobilitási program keretében. Az adott régió már ismert volt az intézmény dolgozói számára, hiszen diákjaink is számos alkalommal valósítottak már meg itt külföldi tapasztalatszerzés céljából 2-3 hetes szakmai kurzusokat.
Nemzetközi Kapcsolatok, nyelvi fejlesztés:
Az előadások és a kötetlen beszélgetések a nyelvi fejlesztést erősítették. Az előadást tartó intézményvezető kiemelte, hogy elsődleges feladatuknak az angol nyelv oktatását tartják, de második nyelvként a németet és a franciát is választhatják a diákok. Alapvető cél a praktikus nyelvtudás elsajátítása, illetve az, hogy a kilépő diákok szinte 100%-ban rendelkezzenek elsősorban az angol nyelvből nyelvvizsgával, aminek nagy hasznát veszik például az egyetemi továbbtanuláskor.
Görög oktatási rendszer, tanulmányok, reflexiók:
A szakmai beszélgetések természetesen minden kint töltött napnak szerves részét alkották, az egyes tagintézmények dolgozói is megismerhették egymást alaposabban, feltérképezhettük a magyarországi, illetve a görögországi szakképzés helyzetét, a centrális problémákat, illetve ezek megoldási lehetőségét. Valamint megvizsgáltuk a nálunk oktatott szakmák a programba történő bekapcsolódásának lehetőségeit, a lehetséges görögországi gyakorlati helyeket. Ezzel kapcsolatban több alkalommal ötletbörzét is tartottunk.
Kulturális programok, élmények:
A programok közül ki kell emelnünk a környék sajtüzemének meglátogatását, de megtapasztalhattuk az olívaolaj előállításának folyamatát is, ezzel együtt pedig betekintést nyerhettünk a hatékony munkaszervezés egyes állomásaiba az alapvetően manufakturális alapon működő kisebb családi gazdaságokban. Az adott üzemek egyrészt közvetlen módon értékesítették termékeiket, másrészt intenzív kapcsolatot ápoltak a helyi, illetve regionális kiskereskedelmi hálózatokkal. Alapvetően értéknek tekintették a helyi alapanyagok felhasználását, illetve szorosan együttműködtek a termelőkkel, beszállítókkal.
Egy másik alkalommal pedig a híres görög filozófusról, Platonról elnevezett - 1997-ben alapított - magániskolába tehettünk egy hospitálással egybekötött sétát, ahol betekintést nyerhettünk a görög oktatási rendszer alapvető sajátosságaiba, valamint megismerhettük az egyes oktatási intézmények között működő nemzetközi kapcsolatok összetett rendszerét, az ebben rejlő lehetőségeket. Az adott iskolában alkalmunk nyílt egészen a bölcsődétől, illetve az óvodától áttekinteni az iskolarendszer működését, bár többnyire az általános iskolai és a gimnáziumi oktatás jellemzőivel foglalkoztunk.
Az intézmény keretein belül lehetőség van délutáni foglalkozásokon, illetve úgynevezett nyári iskolában is a felzárkóztatására, illetve a tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztésére, ennek köszönhetik, hogy szinte nullára sikerült redukálni az esetleges bukások számát. Az iskola igazgatója elmondta, hogy a fenntartási költségek jelentős részét az Erasmus+ program fedezi számukra, illetve ezen nemzetközi program keretein belül minden évben több projektet valósítanak meg sikeresen. A szakmai beszélgetés során felmerült a magániskola, illetve a szakképzési centrum iskoláinak, tagintézményeinek későbbi együttműködési lehetősége is.
Számomra talán leghasznosabb az angol nyelv használata volt, hiszen ebben még sokat kell fejlődnöm, de úgy érzem, sikeresen oldottam meg a kint felmerült, gyakorlatias problémákat, helyzeteket, felkészülve ezáltal arra is, hogy a jövőben akár önállóan is el tudjam látni egy diákcsoport külföldi koordinációját. Meggyőződésem, hogy a nemzetközi kapcsolatok, a nyelvi fejlesztés, a digitalizáció kulcsfontosságú a 21. század oktatási rendszerében.
A szakmai programok mellett lehetőség volt arra is, hogy kirándulásokon vehessünk részt a kollégákkal. Megtekinthettük a Meteora-kolostorokat, Platamon várát, illetve Skiathos szigetét. A hazautazás előtt lehetőségünk nyílt Palaios Panteleimonas hegyi falujában is rövid sétát tenni, valamint Litόchoro városában is jártunk.
Kiskunfélegyháza, 2024. november 4.
Hideg János László (oktató)
GALÉRIA
2023-1-HU01-KA121-VET-000124439
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
ERASMUS 2024 Tanári mobilitás program
Oktatóink csodálatos, élményekben gazdag szakmai kiránduláson vesznek részt Platamonason.
2024. okt. 25.
Kürtösi József
Erasmus 2024
A Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 29 diákja két hét szakmai gyakorlatot tölt Görögországban, Platamonason.
2024. okt. 16.
Kürtösi József